maanantai 4. kesäkuuta 2018

Osa 140 Shania alkaa koota mystistä palapeliään

Silky Streetissä aiemmin:

Shania on saanut paljon uusia vihjeitä Caitlinin löytämiseksi vierailtuaan viime kerralla Rajamaailmassa. Hän tietää nyt varmasti siskonsa olevan elossa ja on päättänyt löytää tämän.

Shania luuli jo löytäneensä Caitlinin, sillä he kokivat Heatherin kanssa metsikössä hetken, joka tuntui selvästi Oraakkelin vihjeeltä. Valitettavasti kaikki olikin sattumaa, mutta löysivät he silti jotakin. Nimittäin Elaine Jäykän, joka oli ottanut yliannostuksen heroiinia. Heather ihmetteli, kun Shania kutsui tajutonta Elainea siskokseen. 

18.5.2018. Caitlin Jäykkä, kadoksissa 8 kuukautta, 2 päivää.

On perjantai ja Shanian viimeinen terapiasessio tohtori Tessa Lindforsin kanssa. Tessa on käynyt sairaalassa tapaamassa potilastaan Elaine Jäykkää, joka kiidätettiin sinne pari päivää aiemmin.

Tessa: No hei Shania! Mitäs sinulle kuuluu? Vaihdoin hieman kesäisemmän taulun tähän seinälle. Tämäkin on Kati Heljakan teos. Tänään on viimeinen terapiasi, joten voit jutella ihan mitä haluat. Minä vaan kuuntelen. Ei tarvitse ruotia perhesuhteitasi, entisiä poikaystäviäsi tai muutakaan. Voit puhua vaikka hevosestasi, jos haluat!

Shania: No hei. Ei minulla kyllä ole mitään kerrottavaa Divasta, ihana tamma se on ja ratsastan sillä viikottain. Mutta jos kerran voin puhua mistä tahansa, niin niitä höpöjuttuja minulla kyllä olisi! Mutta sinähän et usko niihin. Tarkoitan nyt siis Caitlinin löytämistä Rajamaailman vihjeiden avulla.

Tessa pyytää rauhoittavalla äänellään Shaniaa istuutumaan.

Tessa: Minä en ole kutsunut niitä höpöjutuiksi, sanoit sen ihan itse. Ja kuten olen aiemmin sanonut; jos ne asiat ovat sinulle totta, niin ehdottomasti me keskustelemme niistä.
Shania: Niin, vaikka et pitäisikään niitä oikeasti todellisina?
Tessa: Juuri niin. Olen täällä sinun takiasi ja jos jokin asia tuntuu todelta sinulle, ei sillä ole merkitystä onko se juuri minulle totta.

Niinpä Shania aloittaa tarinansa mystisistä Rajamaailmavierailuistaan.

Shania: Näin reilu viikko sitten unen, jossa tapasin Rajamaailmassa erään Rodionin uhreista. Tämä Anneliese kertoi, että lähes kaikki jutut mitä minulle siellä maailmassa tapahtuu, ovat vihjeitä Caitlinin löytymiseksi. Siitä asti olen pohtinut kaikkia niitä vierailujani sinne todella tarkkaan. Anneliese neuvoi keskittymään kaikkeen sellaiseen, mikä esimerkiksi on toistunut joka kerralla. Ja kaikkiin omituisiin yksityiskohtiin. Ja niitä minä olen löytänyt! Ne kun yhdistää Oraakkelin antamiin vihjeisiin, Caitlin löytyy kuulemma helposti!

Tessa: Mitä Caitlin sinulle kertoi? Tämän Anneliesen lisäksi?
Shania: No kun Caitlin ei ollut siellä enää! Sehän tässä parasta onkin. Luulin hänen kuolleen tässä meidän maailmassamme, mutta Anneliese kertoi, että mitä heikommaksi Rajamaailmassa muuttuu, sitä enemmän tervehtyy elävien maailmassa.
Tessa: Eli Caitlin on siis elossa?
Shania: Juuri niin! Se oli paras uutinen ikinä!
Tessa: Onkohan hän ollut elävien maailmassakin sairas? Ja parantunut hiljattain...?
Shania: Niin minä luulen.

Shania: Ensimmäisen kerran kävin Rajamaailmassa marraskuussa. Olin omituisten peilien keskellä, enkä löytänyt tietä ulos. Silloin näin Caitlinin siellä ensimmäistä kertaa ja kummastelin sitä, että hän puhui kirjakieltä. Hän johdatti minut peilitalosta ulos ja meillä oli kiire Kadonneiden puulle. Caitlin sanoi jotakin omituista:"Etsivä löytää, keskittyvä kuulee". Eli peileillä saattaa olla jokin merkitys, samoin sillä, että Caitlin puhui Rajamaailmassa aina kirjakieltä. Normaalistihan hän puhuu slangia. Ja myös tuolla oudolla sanonnalla saattaa olla jokin tarkoitus. No, me kävimme siellä Kadonneiden puulla ja sieltä lähdimme Oraakkelia tapaamaan. Sinne täytyi kulkea nurinniskoin ryömien. Uskon, että ainakin se on vihje jostakin. Oraakkeli oli paikallisen huoltoyhtiömme huoltomies! Ja minä en ehtinyt esittää hänelle kysymystäni miten löydän Caitlinin, sillä iso huuhkaja ilmaantui paikalle ja vei Caitlinin. Myös pöllöllä saattaa siis olla jokin merkitys. Mutta sitä ennen Caitlin tokaisi jotakin todella omituista. Hänhän ei osaa englantia juuri sanaakaan, mutta yhtäkkiä hän sanoi:"Sometimes my arms bend back." Olen tulkinnut sen niin, että hän yritti kertoa olevansa vangittuna. Siis että hänen kätensä taipuvat selän taakse. Tai jos ei vangittuna, niin ainakin niin, että hänen kätensä ovat sidotut. Eli että hän ei voi tilanteelleen elävien maailmassa mitään. Niitä peilejä sun muita en vielä ole selvittänyt, mutta tuossa englanniksi lausutussa toteamuksessa saattaa piillä toinenkin vihje. Uskon nimittäin Caitlinin löytyvän maasta, jossa puhutaan englantia. Tarkoitan nyt Amerikkaa. Kerron siitä kohta.

Tessa: Mistä ihmeestä sinä tiedät mikä noista asioista on vihje siskosi löytämiseksi ja mikä ei?
Shania: No sehän se suurin ongelma onkin: en yhtään mistään! Voi olla, että sillä huuhkajallakaan ei ole mitään sen syvällisempää merkitystä. Tai sitten on. Seuraavalla kerralla Oraakkeli nimittäin oli pöllön hahmossa! Nukahdin jouluaattona istualleni ja pääsin toisen kerran Rajamaailmaan. Löysin Caitlinin oudon huoneen perältä. Huone kääntyi ympäri ja välillä me roikuimme päät alaspäin, välillä kävelimme pitkin seiniä ja kaikkea outoa. Mutta yksi asia siellä huoneessa tapahtui, jonka tajusin vasta tällä viikolla toistuneen Rajamaailmassa!
Tessa: No, kerro jo!

Shania: Caitlin sanoi, että meidän on kiirehdittävä Oraakkelin luo, koska kello löisi jo yksi! Hän mainitsi saman kellonajan myös sillä kerralla, kun autoit minut Rajamaailmaan hypnoosin avulla. Eli sillä kellonajalla täytyy olla iso merkitys, siitä olen varma. Ja ne puut! Ensimmäisellä vierailullani matkasimme oudolle Kadonneiden puulle, toisella kerralla Oraakkeli oli joulukuusessa. Se pöllö siis. Ja sen jälkeen joka kerralla olen päätynyt johonkin metsään tai outojen puiden luo. Eli kello yksi ja puut ovat selvästi vihjeitä. No, tämä pöllö-Oraakkeli antoi minulle sen ensimmäisen vihjeen. Se meni tarkalleen ottaen näin:"Kun seuraavan kerran seisot tähden päällä ja kuulet melua ympäriltäsi, ota kompassi esiin. Kun kompassin neula näyttää pohjoiseen, käänny 180 astetta." Sitten valtaisat sudenkorennot tulivat ja veivät Caitlinin ja minä heräsin olohuoneesta. Et ikinä usko kuinka sitten aattoiltana säikähdimme, kun kuusen alle oli ilmestynyt minulle osoitettu lahjapaketti ja sieltä paljastui kompassi! Tosin nyt kun Anders on tutkintavankeudessa epäiltynä Caitlinin sieppaamisesta minä uskon, että se oli Anders, joka sen kompassin kuuseni alle laittoi.

Shania: Ja siitä jouluaatosta asti olen yrittänyt löytää maasta tähden, jonka päällä seistä kompassi kädessä. Minä jopa piirsin itse lumihankeen tähden, mutta ei se vaan ole onnistunut. Pari päivää sitten me kävelimme Heatherin kanssa metsikössä ja Heather huomasi minun seisovan tähden päällä. Kaikki täsmäsi! Ympäriltä kuului lentokoneiden melua ja kaiken lisäksi olimme puiden seassa. Olimme ihan varmoja, että löydämme Caitlinin kompassin osoittamasta suunnasta. Mutta se kaikki olikin vaan sattumaa. Mikä lie roska se tähti siellä risukossa oli. Mutta Luojalle kiitos, että lähdimme etsimään Caitlinia. Mehän löysimme toisen siskoni Elainen sieltä. Hän oli ottanut liikaa huumeita ja on nyt sairaalassa.

Tessa on kuullut sairaalan ylilääkäriltä ketkä Elainen löysivät, muttei voi paljastaa asiaa Shanialle. Tessa joutuu esittää tietämätöntä.

Tessa: Ai se sinun siskosi siis löytyi? Hän, joka ei ollut pitänyt läheisiinsä yhteyttä?
Shania: Juuri hän. Kävimme Heatherin kanssa heti samana iltana häntä katsomassa, mutta hän oli teholla letkuissa, eikä meitä päästetty sinne. Menen huomenna Aidan kanssa häntä katsomaan. Hän on juuri herännyt. Mutta nyt minä jatkan Caitlinista! Tammikuussa Caitlin oli ollut jo neljä kuukautta kateissa, kun pääsin unessa jälleen Rajamaailmaan. Silloin hän vaan makasi heikkona ja sanoi, että minun on löydettävä Oraakkeli yksin. Caitlin katosi yhtäkkiä ja hänen tilalleen ilmestyivät hänen hiuksensa ja poliisien todistepussi!
Tessa: Hänen hiuksensa. Mitä tarkoitat sillä?
Shania: Hän leikkautti aikoinaan polkkatukan ja halusi pitkät hiuksensa talteen. Se kampaajan sitoma poninhäntä ilmestyi siis siihen paikkaan, jossa Caitlin äsken oli heikkona maannut. Ja ennen kuin ehdin asiaa sen kummemmin pohtia, ne tavarat katosivat käsistäni. Mikähän merkitys niillä mahtaa olla? Sitä en todellakaan ole selvittänyt!

Shania: No, jälleen kyseessä oli puu. Löysin Oraakkelin kimaltavan kristallipuun luota. Hän oli outo, isopäinen nainen, joka muistutti muinaista egyptiläistä. Hänen vihjeensä kuului näin:"Hän, jota Caitlin kutsuu Pahaksi mieheksi, on paljon lähempänä kuin aavistatkaan." Silloin olin varma, että sieppaaja on Rodion. Oraakkeli antoi vielä lisävihjeen:"Pahalla miehellä on kaksi sisarusta, joista toinen häilyy näiden kahden maailman rajalla." Luulin hänen edelleen puhuvan Rodionista, sillä hänen toinen siskonsa Nanahan on varsinainen noita! Se minun nykyinen äitipuoleni siis... Mutta Aida oli minua fiksumpi. Hän tulkitsi vihjeet niin, että Oraakeli tarkoittikin Andersia sillä, että Paha mies on lähempänä kuin aavistankaan. Ja Aida tajusi myös, että Andersillakin on kaksi siskoa, joista toisella on syöpä. Eli Aida oli varma, että Caitlinin sieppaaja onkin Anders. Hän on ollut tutkintavankeudessa todella kauan, eikä vieläkään ole tunnustanut tekoa. Minä en suoraan sanottuna ole vieläkään varma, etteikö tekijä siltikin olisi Rodion... Mutta tuolla kolmannella käynnilläni Rajamaailmaan ei sattunut mitään muuta. Paitsi että yritin jutella egyptiläiselle kissapatsaalle, hahah!

Tessa: Eikös se neljäs kertasi Rajamaailmaan ollut sitten se, joka tapahtui tässä huoneessa? Kun vaivutin sinut hypnoosiin.

Shania: Oli! Ja se oli maaliskuun lopussa, kun Caitlin oli ollut kateissa jo yli puoli vuotta.  Heti kun hypnoosi alkoi, näin outoja puita. Tiesin, että olin päässyt Rajamaailmaan. Päädyin sinne talviseen metsään, mutta jostain syystä en tuntenut kylmyyttä, vaikka rämmin minimekko ylläni siellä lumihangessa! Sekin saattaa jo olla vihje sinällään. Ja sitten se kauhun hetki, kun puun takaa löytyi pelkkä Caitlinin pää! Minun piti rientää Oraakkelin luo kuulemaan viimeinen vihje, sillä Caitlin oli jo niin heikko. Hän ei selvästi tiennyt, että elävien maailmassa hän oli parantumassa jostakin sairaudesta. Hän luuli kuolevansa, ellen ehtisi ajoissa. Ja silloin hän kertoi metsän olevan Pääperömetsä, joka alkaa muuttaa muotoaan ja voisin tuhoutua. Silloin hän mainitsi sen kellonajan taas. Hän käski minun juosta, sillä kello olisi kohta yksi. Ja minä selvisin siitä kaameasta metsästä. Oraakkeli oli avaruusolio kaukaiselta galaksilta, Pääperö-lajia. Tiedän kyllä, miltä tämä kuulostaa...

Tessa: Kerro nyt vaan. Sinä olet kokenut tuon kaiken. Minä en naura tai pidä sinua hulluna.
Shania: Oh, pakko nousta ylös. Niin, se Pääperö-Oraakkeli kökötti koukeroisen puun alla, missäs muuallakaan?! Oudot puut ja metsä todellakin ovat tärkeitä vihjeitä! Mutta se viimeinen vihje minkä sain Oraakkelilta oli todella outo:"Sinun on matkattava minuutesi ytimeen. Sinne, missä olemuksesi ja sielusi ovat saaneet alkunsa. Ei ainoastaan sinussa, vaan jo ennen sinua ja aikaasi." En käsittänyt vihjeestä tuon taivaallista! Kunnes pari viikkoa sitten olin erään Williamsin perheen luona illallisella ja aloimme puhua amerikkalaisista juuristamme. Silloin minä sen tajusin; Missä minä olen saanut alkuni? Suomessa. Mutta missä olen saanut alkuni ennen minua ja aikaani? Se tarkoittaa tietysti vanhempiani! Ja hehän ovat syntyneet Amerikassa! Caitlinin täytyy siis löytyä Minnesodasta. Sieltä sukumme on kotoisin!
Tessa: Hmm... Voihan tuossa olla perää..

Shania: Ja viides kerta Rajamaailmassa oli todellakin se viikko sitten näkemäni uni, jolloin Caitlin ei enää ollut siellä. En tavannut Oraakkelia, juttelin ainoastaan sen Anneliesen kanssa. Uni alkoi niin, että luulin eksyneeni lenkilläni kauas Pirttisaareen, jossa Caitlin katosi. Pian saaren mökit alkoivat kuitenkin narista ja liikkua, joten tajusin olevani Rajamaailmassa. Ja taas kerran minä vaelsin pitkin metsiä siellä. Mutta se oli hyvin merkittävä vierailu Rajamaailmaan, sillä Anneliese osasi kertoa niin kovin paljon. Nyt olen pohtinut kaikki Rajamaailmassa kokemani asiat ja varmoja vihjeitä ovat ainakin metsä, oudot puut, kello yksi ja Yhdysvallat. Matkustamme Aidan kanssa pian Minnesotaan. Sitten yritämme löytää jostakin metsästä oudon puun ja puun läheltä maasta jonkin tähden. Uskon, että kello yksi tapahtuu jotakin suurta. Toivon sydämestäni, että silloin löydän kadonneen siskoni, kaikkien näiden kuukausien jälkeen.

Shania on tyytyväinen saatuaan purkaa sydäntään tohtorille.

Shania: Oi kiitos, että kuuntelit!
Tessa: Ilman muuta, olenhan sinua varten täällä. Terapiasi on nyt ohitse. Tunnetko voivasi paremmin kuin ensimmäisellä kerralla? Oletko yhtä onneton? Tarvitsetko miestä ollaksesi kokonainen ja niin edelleen?
Shania: Oi minä voin tuhat kertaa paremmin! Enkä ole onneton, etenkään kun tiedän, että löydän Caitlinin. Mutta kyllä minä siellä illallisella hieman katselin yhtä poikaa...
Tessa: Shania, sinä lupasit, ettet ota poikaystävää aikoihin!
Shania: Emme me ole käyneet edes treffeillä vielä sen Noelin kanssa. Mutta hän saattaa olla Se oikea!
Tessa: Huooh..... Pitäisikö sinun kuitenkin varata tuosta Pamelalta muutama lisäkäynti luokseni?
Shania: Hahah! Kiitos, mutta ei kiitos.

19.5.2018. Caitlin Jäykkä, kadoksissa 8 kuukautta, 3 päivää.

Seuraavana päivänä Shania ja Aida menevät sairaalaan katsomaan Elainea, joka on päässyt tavalliselle osastolle. Elainen aviomies ja poika tulevat heitä käytävällä vastaan. Joakim horjuu oudosti.

Joakim: No mutta mitäs lävistettyjä gimmoja täältä tulee?
Shania: Hei Joakim.. Et kai vaan ole humalassa?!
Joakim: No pari viskihuikkaa tuli tuossa otettua. Mitäs tässä muuta voi Jäykän pojat tehdä kun toisen emäntä on kuollut ja toisen emäntä narkkari!

Shania: Älä herranjestas puhu moisia Danielin kuullen! Äläkä vaan sano, että tulitte autolla?!
Joakim: Ei, Jaakko toi meidät. Mutta nyt me lähdetään velipojan kanssa ryyppäämään kunnolla!
Shania: Että sinä kehtaat! Vaimosi makaa tuolla avuttomana ja tarvitsisi nyt tukeasi! Ja aiotteko ottaa Danielin ja Jaakonkin tytöt mukaanne ryyppäämään?
Joakim: No haloo! Hellu hoitaa niitä tietysti sen aikaa! Morjens!

Shania ja Aida ovat järkyttyneitä Jäykän veljesten käytöksestä.

Aida: Tuohan on ihan kaameaa! Jaakkohan on juonut siitä lähtien kun Caitlin katosi, mutta nyt Joakim on mennyt siihen touhuun mukaan.
Shania: Täysin pöyristyttävää käytöstä! Molemmilla miehillä on lapsia hoidettavanaan, mutta he vaan sysäävät ne pikku raukat äidilleen jatkuvasti. Helenan kuuluisi saada olla Katjalle, Jonnalle, Jennalle ja Danielille mummi eikä mikään äiti!

Juuri kun tytöt ovat menossa huoneeseen jossa Elaine makaa, tulee tohtori Alvarsson sieltä.

Tohtori Alvarsson: Hei, te tulitte ilmeisesti rouva Jäykkää katsomaan? Mittasin juuri verenpaineen ja hänen tilansa alkaa normalisoitua.

Shania: Oi Luojan kiitos! Miten hän nyt voi? Pääseekö hän jonnekin huumekatkolle?
Tohtori Alvarsson: Tilanteeseen nähden hän voi hyvin. Oli lähellä, ettei hän menehtynyt heroiinin yliannostukseen. Hän on käyttänyt pitkään, joten aloitimme hänelle tänä aamuna korvaushoidon.
Shania: Mikä se on?
Tohtori Alvarsson: Koska hän on käyttänyt opiaattipohjaisia lääkkeitä ja heroiinia kauan, täydellinen katko voisi vahingoittaa hänen sydäntään. Niinpä annamme hänelle päivittäin metadon-nimistä lääkettä, joka on vahva opiaatti. Vähennämme annosta sitten hiljalleen ja lopulta hän menee katkolle. Mutta tämä on pitkä prosessi.
Shania: No voi hyvä tavaton, en ole hullumpaa kuullut! Huumeriippuvaiselle annetaan lisää vahvoja huumeita!
Aida: Mennään nyt, Shania. Kyllä sairaalassa tiedetään, mitä pitää tehdä. Kiitos, tohtori.

Shania ja Aida astuvat kahden hengen sairaalahuoneeseen.

Shania: Moi Elaine!
Elaine: Ai..hei..

Elaine näyttää pelokkaalta sängyssään päiväkirja edessään.

Elaine: Sori kauheesti, et mä en oo pitäny aikoihin yhteyttä teihin. Mul on ollu kaikkee häslinkii...

Aida: No äläs nyt, olemme antaneet ne jutut anteeksi. Katso, toimme sinulle tuoreita kukkia! Laitan ne maljakkoon tähän.
Elaine: Kiitti. Hellu toi sen ruman enkelin ja Joakim kävi just äsken ja se tais olla taas tuiteris. Se toi ton sinisen kukan jos on toi sydän.

Shania: Ja tässä on sinulle tuoretta kahvia kanttiinista!
Elaine: Oi kiitti, en mä ansaitsis tollasii mitään...

Elaine kuiskii huonetoverinsa Sariannan tuijottavan alituiseen televisiota.

Elaine: Jos se kattos yhtä kanavaa ees viis minsaa, mut ku se vaihtelee koko ajan niit kanavii. Ihan hulluks tulee! Ja kattokaa millanen kaamee veski meil on.

Aida: Minä istun tähän pyörätuoliisi! Tässähän onkin hyvä istua!
Shania: Miten olet nyt voinut? Pelästyin kuollakseni, kun löysimme Heatherin kanssa sinut sieltä risukosta makaamasta.

Elaine: Kiitti Shania, et sä pelastit mut. Ja eka ku mä heräsin, mä vaan laattasin.
Aida: Niin, koska sinulla oli vieroitusoireita!
Elaine: Joo...
Shania: Ja nyt voit kuulemma paremmin, koska he antavat sinulle jotakin heroiinin tapaista lääkettä. En kyllä käsitä sitä. Enkä sitäkään, miten ihmeessä sinä ylipäätään sorruit huumeisiin!!!

Elaine: No eka mä vaan olin niin masentunu tän halvaantumisen takii. Ja sit kaikki vaan alko mennä päin vittuu. Joakimilla on joku toinen muija tai useempiki. Se vaan hilluu jossain ja jos se joskus on himas, se vaan on kännis. Mua hävetti ihan sikana etten mä pitäny enää läheisiin yhteyttä, ni sit mä vaan masennuin enemmän. Ja eka mä vedin bentsoi ja oxycodonii, mut yks päivä mä koklasin herskaa. Ja sit mä jo olin koukus...

Aida: Yrititkö koskaan lopettaa heroiinin käyttöä?
Shania: Minä en edes tiedä mitä nuo kaikki aineet ovat!
Aida: No bentsoilla Ellu tarkoittaa rauhoittavia lääkkeitä. Muistan, kun kummityttösi täytti neljä ja istuimme samassa pöydässä siellä lastenjuhlissa, minä, Shania, Heather ja Shanian isä. Mietimme, mikä sinua mahtaa vaivata, kun sinusta ei enää kuulu mitään. Shanian isä sanoi silloin, että aikoo selvittää, mikä sinulla on.

Elaine: No, Jonathan tosiaan tunki meille väkisin ja mä olin tosi paskana sillon, mä olin just yrittäny itsarii.
Shania: Voi herranjestas sentään!
Elaine: Nyt talvel Jonathan tuli hakee meidän Danielii pulkkamäkeen sen pikku muksun kaa ja sen reissun jälkeen Daniel alko selittää ihan levottomii.
Aida: Mitä tarkoitat?

Elaine kurottautuu laittamaan kahvikupin pöydälle.

Elaine: No Daniel väitti, et Jonathan on sen ukki. Se juttu sekotti mun pään ihan lopullisesti. Mä olin käyny terapias jo kauan ja ollu vetämättä herskaa. Mut sit mä taas aloin sekoilla ja kaikki alko mennä päin persettä.

Elaine: Argh, voitteko auttaa ottaan tätä peittoo mun päältä? Tänne tukehtuu!
Sarianna: Hei Ellu, juuri alkoi Salkkareiden uusinnat!

Elaine: Sarianna hei, etkö nää, et mul on vieraita. Voitko pistää sitä toosaa vähä hiljasemmalle?!
Sarianna: Okei, anteeksi. Minä laitan kokonaan mutelle, koska kakkoselta tulee Percule Hoirot.

Shania menee Elainen viereen ja haluaisi vaan halata onnetonta siskoaan.

Shania: Oi Elaine, kyllä kaikki vielä muuttuu paremmaksi.
Elaine: Onkohan noin..?

Elaine: Shania hei, mä tiiän kaiken. Et Jonathan tosissaan on Danielin ukki, koska se on mun oikee faija. Ja sä oot mun systeri. Totuuden kuuleminen sekotti mun pään täysin, mut nyt mä oon tajunnu, et voi siin olla positiivisiiki juttui.
Shania: No niinhän siinä onkin! Ajattele: aion löytää Caitlinin pian. Voitko kuvitella, Caitlinkin on sinun siskosi! Ja Caitlin on tiennyt sen jo vuosia. Kielsimme häntä kertomasta sinulle totuutta, koska vanhempasi eivät halunneet sinun tietävän asiasta.

Shanian sydän on pakahtua, sillä Elaine ottaa pienellä, hauraalla kädellään Shaniaa kädestä kiinni. Shanialla on nyt uusi sisko.

Shania: Oi minä lupaan olla sinulle niin hyvä sisko kuin vain pystyn! Ja ajattele, miten valtavan perheen nyt sait! Sinead, Junior, Caitlin, Jill, Sonja, pikku Junior... Me kaikki olemme tästä lähtien tukenasi! Ja isämme tietenkin!
Elaine: En mä osaa ees kuvitella sellast...

Aida: No mitä hittoa te nyt siellä kuiskuttelette ja lääpitte toisianne?! Päätitkö Shania sinäkin vaihtaa miehet naisiin, tsihih!
Shania: No tuki nyt suusi! Kerron myöhemmin.

Shania: Elaine, katso minua silmiin. Minä lupaan ja vannon, että me tuemme sinua kaikessa ja saat elämäsi takaisin raiteillesi. Ja minä tuon rakkaan Caitlinimme myös sinua auttamaan. Oi kuinka onnelliseksi hän tuleekaan kun kuulee, että sinä tiedät totuuden isästäsi!
Elaine: Shania.. sisko kulta, kyl mä uskon sua. Tähän asti mä oon uskonu vaan mun psykiatrii Tessaa, mut täst lähtien mä uskon myös sua. Kiitti viel. Sä pelastit mut tavallaan kaks kertaa.
Shania: Se on siskon tehtävä.

23.5.2018. Caitlin Jäykkä, kadoksissa 8 kuukautta, 7 päivää.

On keskiviikko ja Adalian Roberta on matkustanut Lahdesta Helsinkiin Shaniaa tapaamaan. Ystävykset ovat menossa yliopistolle Barbie-paneeliin. Sinne kun vaan ei meinaa löytää...

Roberta: No kyllä se tuolla täytyy olla. Me menimme jo oikeaan suuntaan, mutta palasimme sitten takaisin.
Shania: Kysytään joltakin neuvoa!

Roberta: Mitä sinulle muuten kuuluu? Kerroit joistakin jännistä vihjeistä!
Shania: Joo! Olen alkanut kokoamaan sitä outoa Rajamaailman palapeliä, jotta löytäisin Caitlinin.
Roberta: Pidä minut ja Jiamei sitten ajan tasalla! En muuten uskonut kun Jiamei kertoi, että otat lävistyksen! Mutta ihan hienoltahan tuo timanttikoru näyttää.
Shania: Kiitos!

Shania kysyy monelta vastaantulijalta reittiä Yliopistokadulle. Suurin osa ei tiedä yhtään, missä se sijaitsee. Kun Shania mainitsee paikan nimeltä Tiedekulma, neuvoo eräs nuori mies heidät nopeasti perille.

Shania: Minähän sanoin, että kannattaa kysyä.
Roberta: No minä olin koko ajan menossa oikeaan suuntaan navigaattorini perusteella...

Barbie ja leikkimisen kulttuuri-luento ja paneeli pidetään Tiedekulmassa alkuillasta.

Shania: Mennäänkö johonkin pöytään?
Roberta: Ei, mennään tähän eturiviin istumaan.

Roberta: Ajatella, että meidän Barbie-keräilystämme mainitaan lyhyesti tällä luennolla!
Shania: Miten niin?
Roberta: No etkö tiennyt?! Kati Heljakka haastatteli minua ja kerroin, että olen keräillyt barbeja vuodesta 2002 lähtien. Mutta nyt olen lopettanut keräilyn, mutta harrastan Barbie-juttuja muuten vaan.
Shania: No ohhoh! Minä muistan nyt, että hän olisi halunnut haastatella minuakin, mutten työkiireiltäni ehtinyt. Saa nähdä, mitä minun keräilystäni siis kerrotaan.

Tilaisuus alkaa ja ensimmäinen luennoitsija kertoo Barbien historiasta.

Barbien historiaa.

Barbie on muuttunut vuodesta 1959 dramaattisesti verrattuna tähän päivään.

Roberta: "Barbie on ennen kaikkea muoti-ikoni" Tuo on niin totta.
Shania: Hitto kun tultiin niin viime tingassa, ettei ehditty ostaa kahvia!

Seuraavana luennoi tohtori Kati Heljakka, joka tunnetaan myös kirjailijana ja taiteilijana. Shania nousee vallan seisomaan kun Kati astuu lavalle.

Edellinen luennoitsija kertoi itse Barbie-nukesta, Kati kertoo siitä, miten nukeilla leikitään ja miten aikuiset niitä keräilevät.

Roberta: Nyt hän kertoo eri tyyppisistä keräilijöistä! Minun kuvani tulee pian tuohon seinälle!
Shania: Harmi vaan, että kattoikkunasta tulee tuo auringonsäde keskelle ruutua.

Kun Kati kertoo Robertasta ja tämän nukeista, nousee Roberta penkistään ja vilkuttaa yleisölle. Kansa hurraa.

Shania on hämillään kun näkee seuraavana seinällä bloginsa! Shania kuvaa joskus barbejaan ja kirjoittaa lyhyitä kuvatarinoita niistä. Blogissa Shania kertoo myös henkilökohtaisesta elämästään. Hän on nimennyt blogin kotikatunsa mukaan.

Seuraavaksi seinälle ilmestyykin yksi blogin sivuista ja Robertan tavoin myös Shania nousee seisomaan ablodien saattelemana.

Lopuksi panelistit kokoontuvat keskustelemaan Barbiesta; mitä nukke heille merkitsee. Paikalla on mm muodintutkija, kansanedustaja ja toimittaja. Shania päättää lähestyä paneelin ainoata miestä.

Shania: Hei anteeksi. Hei, kuuletko?

Mies joko ei kuule Shaniaa, tai sitten hän vaan ei halua, että keskustelua keskeytetään yleisöstä.

Tilaisuuden lopuksi Robertalla on jo kiire.

Shania: Olipas se hieman hämmentävää, kun oma blogi ilmestyi kaiken kansan näkyville!
Roberta: Minusta se oli hienoa! Mutta Zet-juna Lahteen lähtee puoli yhdeksältä, minun on kerittävä siihen!
Shania: Sitten mennään ja lujaa. Nyt ainakin osaamme tien! Kerro Jiameille rakkaita terveisiä.
Roberta: Kerro sinäkin Aidalle!

30.5.2018. Caitlin Jäykkä, kadoksissa 8 kuukautta, 14 päivää.

Kuluu viikko ja Shania on Dramaattisella sovittamassa asusteita tulevia mainoskuvauksia varten. Tällä kertaa kuvaajana toimii hänen pervo eksänsä Tommi Kuikka, mikä ärsyttää Shaniaa suunnattomasti. Stylisti Mimosa ohjaa malleja.

Mimosa: Shania ja Claire. Muistakaa nyt, että esittelette Ort Metsamon mekkojen lisäksi Sari Jaarin koruja ja laukkuja. Juurikin ne hopeiset asusteet ovat kuvissa pääosassa.

Mimosa: Minä olen osuuteni tehnyt, eli valinnut molemmille sopivat korut ja iltalaukut. Nyt te vaan harjoittelette hyviä kuvausasentoja varsinaisia kuvauksia varten, jotka ovat kesäkuun puolella. Tulen stailaamaan teidät silloin. Nähdään!

Claire on Shaniaa 10 vuotta nuorempi ja Shania tuntee itsensä ikälopuksi. Lisäksi Tommi ei voisi olla ärsyttävämpi!

Tommi: No niin kaunokaiset! Kokeilkaa eri asentoja, minä räpsin samalla muutamia koekuvia. Joo, tuo on hyvä! Molemmilla toinen käsi koukussa, jolloin rannekorut näkyvät ja toisella kädellä roikotatte niitä laukkuja huolettomasti mutta elegantisti.

Tommi: Shania hei, etkö tulisi joku ilta käymään luonani? Voisimme jatkaa siitä, mihin noin vuosi sitten jäätiin.
Shania: Älä koske minuun!

Claire: Mitä ihmettä? Tuo kuvaajahan on ihan sika!
Shania: Voi kun tietäisitkin kuinka paha sika!

Tommi pyytää malleja ojentamaan laukkuja kohti kameraa.

Tommi: Vielä vähän enemmän ryhtiä siihen hommaan!
Shania: Ai näinkö..?
Tommi: Shania, et nyt viitsisi näyttää siltä, että nukahdat kohta!

Tommi ottaa muutamia koekuvia kaksikosta.

Shania: Eikö tämä jo riitä? Minkä takia varsinaisia kuvia ei voida ottaa nyt samalla?
Claire: Niin, miksi ne mainoskuvat otetaan vasta ensi kuussa?
Tommi: Koska ne otetaan ulkona. Taustalla tulee olemaan pinkkikukkaisia omenapuita, mutta ne eivät kuki vielä pariin päivään. Täytyy toivoa, että ne kukkivat sitten toinen kesäkuuta kun viralliset kuvaukset ovat! No, kiitos teille...

2.6.2018. Caitlin Jäykkä, kadoksissa 8 kuukautta, 17 päivää.

On todella lämmin lauantai-ilta kun mainoskuvat otetaan. Shania, Claire ja Tommi ovat odottaneet, että aurinko alkaisi laskea, sillä kuvat otetaan juuri siinä valossa.

Shania: Entä tällä tavalla? Selät vastakkain?
Tommi: Odottakaa kun zoomaan.. Hmm... Ei tuo toimi.

Tommi: Shania, nyt sinä valtaat koko kuvan. Älä työnnä Clairea pois.
Shania: Oi anteeksi!
Claire: Hih, tämä on hauskaa. Ja tästä vielä maksetaan hyvin!

Tytöistä otetaan ensin yhteiskuva, jossa auringonlasku näkyy taustalla.

Tommi: Nyt otetaan toinen virallinen mainoskuva, olkaa vaan ihan vierekkäin siinä. Pidelkää toisianne käsikynkässä!
Shania: Näin vai?

Tommi: Juuri noin! Tuli upea kuva!

Tommi ottaa muutamia yhteiskuvia tytöistä asennoissa, joita aiemmin viikolla harjoiteltiin. Sitten hän ottaa kuvia Clairesta.


Lopuksi Shaniasta otetaan kuvia. Tommi räpsii niitä muistikortin täyteen. Ja nyt puhutaan kymmenistä gigoista!




4.6.2018. Caitlin Jäykkä, kadoksissa 8 kuukautta, 19 päivää.

Model Muse Memorial Hospitalissa:

Elaine: Päästäkää mut pois! Toi metisannos ei riitä, mä haluun herskaa!
Sarianna: Tohtori, tule pian! Ellu yrittää päästä pyörätuoliinsa!
Tohtori Alvarsson: Rouva Jäykkä, rauhoittukaa!
Elaine: Mut ku mä haluun parempaa kamaa!
Tohtori Alvarsson: Metadon-annostasi ei nosteta enempää kuin tuo 95 milliä. Kyllä elimistösi siihen pian tottuu. Pääset kohta kotiin ja voit hakea lääkkeesi joka päivä A-klinikalta.
Elaine: En mä kestä! Mä haluun kuolla!!!

to be continued...

Tarinassa mukana: Tiedekulma, Barbie ja leikkimisen kulttuuri, Kati Heljakka, panelistit
Adalia & Roberta
Avan Elaine ja Joakim vierailulla
Ninnin: Integrity Toys Janay-hybridi, Fashionistas 2015, Fashionistas 66 Beautiful Butterflies (curvy) ja halpisnukke.

3 kommenttia:

  1. Anonyymi4/6/18 20:33

    Onpa Shania jo lähellä löytää Caitlinin...

    Tiedekulman käynti oli taas seikkailu :)

    Adalia

    VastaaPoista
  2. Anonyymi4/6/18 21:43

    Olipa kiinnostava jakso ja jännittävät käänteet. Onkohan Shanian Rajamaailma ihan höpöhöpöä, vai voiko hän todella noilla vihjeillä löytää Caitlinin? Terapiassa Shanialla oli tosi ihana kaulakoru. Suosikkikohtaukseni oli vierailu Elainen luona sairaalassa. Siinähän hän alkoi jo piristyä, mutta toivottavasti vieroitusoireet eivät vie voittoa. Ehkä Caitlinin löytyminen saisi Ellunkin löytämään motivaation irtautua huumeista.

    Nauratti se Sarianna ja vaihdos Salkkareista Percule Hoirottiin. :D

    X.

    VastaaPoista
  3. No niin pikkuhiljaa mennään eteenpäin Caitlinin löytämiseksi,toivottavasti onnistuu.Sairaalassa käynti oli niin toden tuntuinen,ihania mallikuvia

    VastaaPoista