maanantai 15. heinäkuuta 2024

Osa 257 Vihdoinkin yhdessä, Mildredin ja Vertin kesähäissä!

 

Xara's on Dollywoodissa sijaitseva tunnettu yritys, joka järjestää pääasiassa musiikkitapahtumia. Yrityksen perustajan ja johtajan Nicola Virran entinen assistentti Mildred Peters on luonut ihan omaa uraansa ja tullut tunnetuksi kirjailijana. Hänen teoksensa Kaappaus tuntemattomaan on tehty yhdessä parhaan ystävänsä Caitlin Jäykän kanssa.

Mildred on deittaillut useaa kaksilahkeista, mutta keväällä 2023 hän tapasi Vertti Laitakuoman Arcadan messuilla, ja siitä lähtien nämä kaksi ovat olleet rakastunut pariskunta. 


Vertti kosi Mildrediä viime keväänä ja kesäkuun lopussa oli luvassa häät... Vai kuinkas siinä kävikään?

On aamupäivä 6.7., kun Simon Deforest ja Aida Murakami istuvat Tikkurilan juna-asemalla. He ovat matkalla puoleltapäivin alkaviin häihin, mutta odottavat pohjoisesta saapuvaa junaa.

Aida: Minä ihmettelen vieläkin, kuinka Caitlin saattoi sekoittaa päivät tällä tavalla. Eihän kahdeskymmenesseitsemäs kuudetta kuulosta lainkaan samalta kuin kuudes seitsemättä!
Simon: Mitä? Minystä ne kyylöstävät i’an samalta. Aivan sama! Shania laittoi jyyri viestin, että on jymissä jossain Tempar... Tampereen ja Daisy Landin välissä.
Aida: Sinulla ja Caitlinilla onkin paljon yhteistä, hihih!

Asialle ei enää mahda mitään. Mildredin paras ystävä Caitlin ei ehkä ollut paras valinta kaasoksi, sillä hän varasi kirkon ja juhlapaikan yli viikon myöhemmäksi. Selitys kuului näin: "Ei hitsin pimpulat, meitsi oli just pukkaamas pökälettä ku mä varasin ne päivät, se pökäle oli ihan megajööti, ni meitsin piti punnaa sitä ulos et verisuoni melkee katkes pääs. Ni hyvä ku meitsi sai siin ähkäistyy etes jotain sinne luuriin."

Simon vain tuhahtaa vastauksena Aidan kommenttiin. Hän ei välitä siitä, minä päivänä häät pidetään. Hän odottaa tyttöystäväänsä Shania Simmonsia, joka on tulossa häihin Cindy Townista. Junalaituri on miltei autio ja ilma paahtavan kuuma.

Aida toivoo, ettei juna tulisikaan. Hän saisi Simonin viimein omakseen. Olisipa kirottu Intercity jumiutunut sinne Daisy Landiin määräämättömäksi ajaksi! Siellä Shania pyörisi pöljänä jossakin tissityrkkymekossaan viulukotelo kädessään kalahuulet töröllään ripset räpsyen! Aida säikähtää ajatuksiaan. Simon puolestaan on niin hermona, että ajatukset tuntuvat olevan ihan solmussa.

Aida: Apua, Shaniahan on minun rakas ystäväni! Kuinka edes voin ajatella tuollaista?!

Molemmat pelästyvät kuulutusta:

"Intercity-juna 29 Skipper-niemeltä Helsinkiin, SAA-PUU raiteeeelle yksi. Intercity tåget 29 från Skipper-näs till Helsingfors avgor..." 

Aida: Se tulee!
Simon: Ai ’elvetti mikä meteli!

Simon huomaa pidättävänsä hengitystä, kun pohjoisen juna pysähtyy kolisten ja naristen raiteelle. Kuuluu kova suhahdus, jonka jälkeen pienempi sihahdus, joka on merkki siitä, että ovet avautuvat.

Simon: No niin, sieltä se juna viimein tulee, ainakin vartin myöhässä. Ja Shania on varmasti jossakin toisessa junassa matkalla toiselle puolelle Suomea...

Kuluu hetki, ehkä useampikin. Tuntuu kuin aika pysähtyisi. Maailma on täysin tuuleton, aivan kuin leijailisi ilmassa, mutta paikallaan. Simon katselee vuorotellen jokaista junan ovea, eikä Shaniaa näy. Tietenkään Shania ei ole tulossa! Simonin näkö sumenee jo väsymyksestä, ja hän näkee vain valkoista usvaa minne ikinä katsookin. Mutta sitten, ihan varoittamatta ja yllättäen...
 

PUFF!

 
...ilmestyy suoraan hänen eteensä jotakin pinkkiä. Simon on varma, että tuo pinkki entiteetti hänen edessään on pelkkä harhakuva. Kuin kangastus autiomaassa. Mutta pinkki olento usvan keskellä hymyilee.

Simonilta putoaa kännykkä maahan ja Aidalta laukku. Kumpikin on ihmeellisen näyn edessä täydellisen hämmentynyt.
 
Simon tuijottaa Shaniaa kuin transsissa. Hetkinen? Shaniaa? Se todella ON Shania! Eikä hän todellisuudessa olekaan minkäänlaisen usvan ympäröimä. Se on Shania aivan selkeässä, teräväpiirteisessä, räikeän pinkissä olemuksessaan.

Shania ikään kuin purjehtii kohti Simonia. Hänellä on yllään rinnat paljastava asu, jossa on kaiken huipuksi pitkä laahus! Shania sieppaa Simonin heti tiukkaan halaukseen. Simon laittaa kätensä varovasti Shanian selän taakse, ja hän tuntee hengityksensä suorastaan salpautuvan sekä tästä ihmeellisestä näystä että puristuksen voimasta.
 
Shania: Oh, Simon!
Simon: Sha-sha-sha... Shania? Sinä-kö... sii-nä?

 
Shania: Paljon onnea teille ja pahoittelut siitä asu-jutustani... Miksi Simon ei hyväile selkääni rakastuneesti...?
Mildred: Oi kiitti! Ja kauniita kukkiaki viel toit! Voit laittaa ne tonne lahjapöytää koristaan! Nii mikä asu-juttu?
Shania: Öö... E-ei mikään... Juuh... Pöytään, niin niin... En varmaan anna kukkiani!
Simon: Onneksi olkoon Mildred ja... Öh, onnea teille molemmille! Nyt sinä, Mildred, voitkin sitten lakata flirttailemasta minylle joka kerta kyn tapaamme! Sinä'än teit sitä aina vyödestä 2017 viime vyöteen, jolloin tapasit... no, siis mie'esi.
Mildred: Öö... Juu haahhaha, hyvä VITSI, hehhehe...
Vertti: Öh... Juu, kiitosta vaan teille molemmille.

Victoria laulaa yhä samaa pitkää veisuaan, ja juhlijoita kerääntyy ympärille lisää koko ajan. Eturiviin ilmestyy Pipari, joka on muusikko itsekin, sekä Raimon nuori poika Antero, joka on ujo ja hiljainen. Häntä kuitenkin kiinnostaa bändin musiikki ja soittimet; Yamahan rummut ovat Anteron top kympissä, ja lisäksi hän bongailee kokoonpanosta muun muassa Laneyn vahvistinjärjestelmän, sekä Fenderin, Gibsonin, Gretschin ja Rickenbackerin kitaroita ja bassoja... Ja Victoria itse näkyy soittavan Gibsonin sinistä ES-335:tä. Musiikkia harrastava Antero tietää, että nuo kitarat eivät ole ihan halpoja, vaan saattavat maksaa useita kymppitonneja!

Victoria:

Ei haittaa vaik oisit tosi tuhma! 
Mä turhat luulot otan pois sulta!

Tadadada! Tadadada! Tadadadaaa!

Jeeee! Mä nappaan sut, sä et pääse karkuun multa!
Voit juosta mut oot silti mun oma kulta!

Jeeee! Saat mut syttyy tuleen!
Joku kutsu äkkii palokunta tai heitä mut lumeen!
 
Caitlinilla on pieni pulma. Vai iso?
 
Caitlin: No voi hitsin pimpulat! Kai meitsin pitää ny mennä tunnustaan meitsin bestikselle se jutska vaik se vähä nolo onki...
Jaakko: Äh, pitäisit vaan omana tietonasi! Ei sitä kukaan huomaa, rakas emäntäni.
 
Aidakin on liittynyt onnittelijoiden joukkoon kun Caitlin tulee ilmoittamaan suureksi paisuneen pikku asiansa.

Aida: Rutkasti onnea minultakin! Olipas upea vihkiminen, ja täällä näyttää todella hien...
Caitlin: Hei sori vaa meitsin bestis ja muutki, mut yks muijienveski on nyt sit pois pelist! Se meitsin kirkkojööti jäi vähä vajakiks, joten piti viimestellä se tääl. Mut se jöötin loppu oli nii hitsin iso, et pytty meni tukkoon eikä riittänykkään, se paskavesi sit tulvi lattialle sielt. Meitsi yritti sit sitä lätäkköö siin sillee niinku siivoo, ni siihen uppos kaikki paskapaprut eikä ne kaikki mahtunu roskikseen. Mut ei se varmaan haittaa? Eiks tääl kuiteski oo joku siivoilija hommis koko ajan? Meitsi näki yhe valkotakkisen äijän tuol juttelemas Nicolan kaa, ni se on salettii henkilökultaa! Vai saaks enää etes sanoo muija ja äijä, vai onks kaikki niinku nyt henkilökultaa?
Simon: Hihihihii! Se mies on kytsyvieras! Hihihihihii!
Mildred: Ei midist! Voi mä oon niiiin onnellinen, etten mä välitä mistään pikku probleemist enää!
Shania: Ööh... Voi, miten Caitlin KEHTAA kertoa noita vulgäärejä kakkajuttujaan vastavihityn hääparin edessä! Ja Simonin edessä! Ai että minä saan taas hävetä siskopuoleni puolesta... Välillä tuntuu siltä, että Caitlin olisi ihan oikeiden "valkotakkisten" avun tarpeessa.
Simon: Anteeksi... Ihhihihii! Pakko päästä... Hihihi! Istymään!

Simon repeää niin kunnolla nauruun, että hänen on istuttava heti alas. Shania istahtaa hänen kanssaan katsomaan bändiä, joka soittaa nyt toista kappaletta, mutta yhtä intohimoisesti niin, että Victoria ja Lyydia ovat yhä lattialla polvillaan. Simonin käsi viipyilee vieläkin Shanian ympärillä, se on vain siirtynyt ylemmäs tämän olkapäälle. Kauempana istuva Aida seuraa tarkkaan parin jokaista elettä ja yrittää jopa puheen huulilta lukua!

Victoria: Häkkilintui ennen oltiin, nyt tuuleessa lennelleen mä kutsun suaa, tuutko taas bäckiin? Uu, uu, uu, uu, tuu mun kaa häkkiin!
Simon: Hihihih! Öh, anteeksi. Toivottavasti sinä olet kynnössä sen… väliko’täyksen jälkeen? Olisi pitänyt äyttää sinyä enemmän, peittää sinyt vaikka takillani. Minä vain jotenkin… jotenkin jäädyin siinä tilanteessa. Anteeksi.
Shania: Ei se mitään, kulta. Hääpari ei ilmeisesti huomannut koko episodia, joten yritetään nyt vain unohtaa se.
Simon: Vai vielä unohtaa? Heti kun me pääsemme lähtemään täältä, niin minä kyllä soitan noiden hullujen paparazzien pomoille ja uhkaan oikeusjutulla, jos he julkaisevat Shaniasta mitään arkaluonteista materiaalia. Niin minä teen! Ja minulla on kyllä sen verran vaikutusvaltaa vielä lehdistön suhteen, että saan ne taipumaan.

Shania tajuaa jotain järkyttävää: hänen kallisarvoinen nenäkorunsa on kadonnut! Juuri toinen niistä kymppitonnin maksaneista timanttikoruista, jotka Simon hänelle nelisen vuotta sitten antoi! Se järkyttää Shaniaa enemmän kuin mikään tahaton vilautus, joka saattaa juorulehtiinkin päätyä. Shania ei edes kaikelta järkytykseltään tajunnut eikä tajua, että häntä kuvattiinkin! 

Simon: Se on nyt niin, että ’eti kyn me pääsemme lä’temään täältä…
Shania: Nenäkoruni! Minun kallisarvoinen nenäkoruni! Maailman tärkein koruni! Se on kadonnut! Se on niin tärkeä siksi, koska olet sen minulle ostanut! Ne 10 000 euron arvoiset korut! Tämä oli vieläpä niistä se lempikoruni! Voi ei, koko loppujuhla on pilalla! 
Simon: Mitääh? Ai? Se tosiaan pyyttyy... Missä vai'eessa se katosi? Ei 'ätää! Kyllä me löydämme sen!
 
 Sillä aikaa sulhasen setä vaimoineen nauttii juhlapöydän antimista.
 
Myös Aino ja Jaakko antavat hääparille lämpimät onnentoivotuksensa.

Aino: Oi miten onnellisilta te näytättekään! Tsihih!
Jaakko: Onneksi olkoon!
Mildred: Ihan hiton suuresti kiitti!
Vertti: Joo!

Shania ja Simon katselevat hädissään lattiaa kadonneen korun varalta, kun Aimi ja Valtti yllättävät heidät takaapäin ja iskevät kyntensä kiinni Simoniin. Aida yrittää seurata tätäkin keskustelua niin hyvin kuin vain musiikin pauhulta pystyy. Valtin kovaäänisen kailotuksen Aida ainakin kuulee todella hyvin.

Valtti: Simoooon! Mitä mies? Ei ollakaan aikoihin nähty! Mä kuulin, et se Gunnar täräytti sua turpaan nii et veri vaa lens! Hyi helvetti! Poseen joutas mokoma raaka paska! Mut oot sä nyt niinku ihan fine? Näytät ainaski iha sairaan hyvält! Ei sil älyvammal nii välii oo jos on noin helvetin fit ja staili! Mä diggaan tost bäckiin vetästyst fledast ja Dolce & Gabbana -suitist! Oot ku joku James Bondi! Ja sul on taas säkärinsinist kajaliiki! Noi limanvihreet kynnet on kyl iha last season, kato ku se Rullaajaki on vaihtanu jo ananaksenkeltaseen! Mut muute sä oot yhä ihan sika RAD!
Simon: Öh… Kyllä… kai...

Aimi: Oi Simon, me ollaan oltu sinusta niin huolissamme!
Simon: Niinkö?
Aimi: No kyllä ihan varmasti! Me olemme vaan viettäneet aikaa Japanissa minun perheeni luona, niin ei olla sen takia törmäilty! Mutta se asia muuttuu nyt! Hihih!
Simon: Vai niin… Tässä on tyttöystäväni Shania Simmons. Shania, tässä on Aimi Botan ja Valtti… Se sinyn sykynimesi, minä en osaa läysyä sitä… Itikka? 
Valtti: No Huttusen Valtti tässä, morjens vaan blondi! Mä oon ton Vertin serkun kummin kaiman kaverin kaksoisolento, ollaa siis melkee sukuu! Ja meil o melkee sama etunimiki, nii et ollaa ku veljekset!
Simon: Okei, ’Yttynen siis…
Shania: Aimi? SE Aimi?! Se kirottu isonokka, joka on mieheni perässä! Öh... Tarkoitin, että hauska tavata viimein... Kröhöm! NYT kun Simonin tyttöystävä on tässä, si... te voitte vaikka muuttaa Japaniin, sillä minä kyllä huolehdin hänestä! Vai että haluaisi mokoma kääpiö vielä jatkossa "törmäillä" Simonin kanssa! Törmätköön seinään, pienenee nenäkin! Grr...

Valtti: Sä oot siis se bitch, jota Simpsa aina haukkuu bimboks jakorasiaks, jolla tissit tursuu kledjuist pois! Mut ei se mitään, me voidaan bimboilla yhes, ja vaik vähä jakoilla ja tursuillakki!
Simon: Ehe-ehe-hee… 
Shania: Juu hahaha, todella uskottavaa, Valtti, vai mikä se olikaan. Kehtaavatkin molemmat yrittää lyödä kiilaa minun ja Simonin väliin kateuksissaan! No, itsepä haukuin Aimia ensin, tsihih!
Aimi: Oi Simon, sinun pitää tulla joku päivä käymään! Järjestetään kunnon pirskeet pitkästä aikaa! Voisimme muuten tulla sinun luoksesi, mutta kun meillä on enemmän tilaa ja vielä puutarhakin.
Valtti: Joo, tulkaa molemmat! Pistetää pystyyn kunnon sessiot! 
Simon: Öh… Niin. Minä ja tyttöystäväni ’älyäisimme nyt viettää aikaa ka’destaan, kyn emme ole nä’neet pitkään aikaan. Jos teille sopii?
Valtti: No totta vitus! Cash you ousside, Simpsa ja Shamppa! How bow dah? Höhhöhöö!
Aimi: Hihihii!

Jaakko ja Aino ovat tulleet uudestaan juttelemaan Mildredin ja Vertin kanssa.

Mildred: Mä oon siis niin SIKA onnellinen, etten itekkään uskois sitä, jos en olis tääl ja MÄ just täl maailmankaikkeuden pienel hetkel!
Vertti: Öh... Joo, sama!  
Aino: Oi, me olemme niin onnellisia teidän puolestanne! Täällä on todella kauniisti laitettu kaikki ihan noita tarjoiluja myöten!
Jaakko: Kaunista on, aivan.
Mildred: Joo! Ottakaa ihmees herkkui! Me alotetaan ihan just häävalssi, leikataan toi kakku sit vähä myöhemmin.

Bändi alkaa soittaa häävalssia, ja Mildred lipuu yleisön keskelle mies perässään kuin kanaemo, joka poikastaan paimentaa.
 
Mildred: Musta ei oo ikinä tuntunu näin kauniilta! Oon ku joku lammella uiskenteleva joutsen! Ja valkeeha mä oonki, tsihih!
Vertti: Juu! Kaunis olet.
Mildred: Oi Vertti, sä oot niin kaunopuheinen ja hienostunu! Just sen takii mä sua niin rakastanki!

 Aino ihastelee Jaakon kanssa monikerroksista hääkakkua ja muuta tarjontaa.
 
Mildred tuijottaa tanssiessaan miestään rakastavasti silmiin, ja tämä mies tuntee aivan samoin kuin Mildred. Ei hän oikein vastaankaan voi väittää näin topakalle leidille.
 
Shania ihastelee Mildredin pukua ja liikkeitä. Hän tahtoisi olla juuri nyt Mildredin korkokengissä, kaiken huomion keskipisteenä! Ja miksei hän voisikin olla? Ainakin tuolla kaikkien keskellä valssaamassa?

Shania: Oih, minä yritän nyt unohtaa siitä nenäkorusta murehtimisen ja luottaa sinuun, että se löytyy kyllä. Joten miksipä emme menisi tanssimaan?
Simon: Tanssimaan? Öh, en minä ollyt ajatellyt... Se... työtä... Voi apua! Enhän minä osaa enää tanssia! Kaadun ihan varmasti! Siis... Ehe-he-he! En minä taida pystyä mi'inkään tanssimiseen. Pää on jo tarpeeksi sekaisin. Paitsi jos... jos sinä 'älyät yrittää eikä sinyä 'aittaa, että minä nolaan sinyt kaikkien edessä?
Shania: Ääh, et sinä kuule minua nolaa! Et, vaikka kaatuisimme hääparin päälle. Eikös sitä kutsuta vaakamamboksi? Sellainenkin tanssi siis ON! Tsihih!
Simon: Öh, minä en tiedä mikä sellainen tanssi on... Myttä kokeillaan sitä sitten! Hihih!
Shania: Hihihii!

Aimi ei nauti juhlista vaan tuijottaa vain Simonia ja kuiskuttelee Valtille kirouksiaan. Olivia sen sijaan nauttii kovasti tästä upeasta perhejuhlasta.

Aimi: Oi minä en kestä, että Simon seurustelee tuon tyhjäpäisen ämmän kanssa! Ja tuolle muka pitää olla kohtelias. Hmph! Ja miksi sinä tuon eukon kutsuit meidän kotiimme? Kehtasi vielä haukkua minua "kirotuksi isonokaksi", joka muka on "hänen" miehensä perässä! Etpä sinä minua mitenkään puolustanut, kunhan vitsailit ja naureskelit vaan. Eihän minulla edes ole isoa nenää... Eihän?
Valtti: No iisisti ny. Muista, et hiljaa hyvä tulee. Emmä tost eukost välitä, mut Simon ei ehkä tuu ilma eukkoonsa, nii siks.
Olivia: Oh kuinka kauniisti Mildred ja Vertti tanssivat! Ja kaikilla naisilla on niin tavattoman upeat asut!
Dick: Joo... Sellaista se...

Victoria bändeineen soittaa antaumuksella häävalssia ja osoittaa, että heistä on muuhunkin kuin hämärän rock-klubin tai suuren stadionin esiintyjiksi.

Muutkin liittyvät hääparin seuraan tanssin pyörteisiin; näistä yhtenä parina Shania ja Simon! Myös Aimi ja Valtti aloittavat tanssin ja pitävät tarkasti silmällä Simonia ja tämän kaunista deittiä.
 
Aida katselee sivummalla kuinka hänen unelmiensa mies valssaa toisen kanssa.

Aida: Huooh... Saa nähdä kuinka tässä käy... Tekeekö Simon todellakin kuten aikoi, ja jättää Shanian häiden jälkeen? Pääsisinpä itse Simonin otteeseen... Mihin tahansa otteeseen, vaikka olisi kyse kuristamisesta! Niin kovasti haluan olla hänen lähellään.
 
Sulhasen isä Timo ja morsiamen äiti Caroline valssaavat keskenään.

Bestman Tumppi ja sulhasen sisko Aura ovat löytäneet toisistaan tanssiparin.

Olivia ja Dick pyörähtelevät sivummalla, missä on enemmän tilaa.

Simon on tanssijana kokenut, onhan hän saanut oppia ammattitanssija Angielta muutama vuosi sitten. Mutta nykyään Simon on yhtä epävarma tässä asiassa kuin monessa muussakin.

Simon: Anteeksi. En kai minä tallannyt sinyn 'elmallesi? Tämä ei valitettavasti syjy y'tä 'yvin kyin ennen...
Shania: Oh Simon, tämä on TÄYDELLISTÄ!

Simon hymyilee Shanialle lämpimästi. Shania on Simonin katseen edessä ja varsinkin tämän pehmeiden käsien kosketuksen tuntiessaan kuin sulaa vahaa.
 
Simon: Vai täydellistä? Hih! No sinä olet sitten ’yvin vä’ään tyytyväinen. En tiedä onko se ’yvä vai ’yönö asia. Näin itsekkäästi ajatellen ’yvä tietysti!
Shania: Oi turhaan olet noin itsekriittinen. Minä OIKEASTI nautin tästä enemmän kuin mistään muusta. Enemmän kuin mistään muusta pitkiin aikoihin. 
Simon: Minä kerron sinylle nyt syyren salaisyyden, jota ei kykään myy koko maailmassa tiedä… Hihih! Niin minäkin. Siis näytin tästä. ’Yvin, ’yvin, ’yvin paljon.
Shania: Oih, ihana kuulla, tsihihihii!
 
Aimi ei malttaisi pysyä pöksyissään Simonia katsellessaan. Valttikin alkaa jo ärsyyntyä tyttöystäväänsä.

Aimi: Tuolla he lirkuttelevat keskenään! Pyh! Ja katso nyt miten mauton asu tuolla Shanialla on; napa ja tissit näkyy naapuriin, ja laahuskin pyyhkii lattiaa kuin olisi akka itse morsian! Minun se kuuluisi olla tuossa Simonin sylissä!
Valtti: Ai tissit... Öh, nyt oikeesti chillaat, tai muute sä pilaat kaiken!
Aimi: Sinä et edes mokoma vastannut minun kysymykseeni aiemmin... minun nenästäni siis.
Valtti: Mitä vittuu?! Vastasinha! Nyt se iso turpa tukkoon ja korkkarit kattoon!
 
Sitten on Shanian vuoro ottaa esiintyjän paikka ja aloittaa viulukonserttonsa. Simon seisoo sivummalla ja nojailee vahvistinsettiin. Simon ei saa silmiään irti Shaniasta; hänellä on pakottava tarve olla Shaniaa lähellä, vaikka meteli onkin kova aivan esiintymislavan edustalla.

Victoria ja Lyydia ovat liittyneet Aidan seuraan. 

Lyydia: Siis miks Shania valkkas tollasen asun, jossa on laahus? Eiks toi oo nyt häävieraalta pikkasen outo valinta? Ja kaikesta sen paljastavuudesta puhumattakaan... Ihan ku se yrittäis näyttää paremmalta ku morsian!
Victoria: No pyh! Se nyt vaan on Shanian tyyli pukeutua mahdollisimman näyttävästi. Ei elämää kannata ottaa turhan vakavasti, menee muuten koko elämä ohi jos on naama aina nurinpäin. Ajatellaan mieluummin sitä, miten upeasti Shania soittaa! Ja sitä, että se pääsi viimein tänne etelään Simonin luo! Niin ja sitä, miten kivaa meillä kaikilla täällä on!
Aida: Minä kyllä olen samaa mieltä Lyydian kanssa tuosta Shanian asusta. Hän oikeutti sen sillä, että hän esiintyy täällä...

Shania on onnensa kukkuloilla yhdestä jos toisestakin syystä.
 
Shania: Olen maailman onnekkain ihminen! Minä pääsin kuin pääsinkin Simonin luo ja hänen lähellään tuntuu... OIKEALTA. Ja minä pääsin jälleen soittamaan viulua, koko hääväki katsoo ja kuuntelee MINUA! Ja tämä minun muotiluomukseni tuo esiin kaikki parhaat piirteeni, kaikki naiset varmasti kadehtivat asuani! Toivottavasti kovin moni ei huomannut sitä vilautusta. Mutta koska olen siitäkin huolimatta näin onnellinen, minä teen sen, mitä aiemmin suunnittelin! Minä teen SUUREN teon rakkauden tähden! Ihan kohta!
 
Simon on Shaniaa katsellessaan ja kuunnellessaan kuin transsissa. Hän on niin uppoutunut Shaniaan, ettei havainnoi muuta ympäristöä lainkaan; hän onkin pitkin päivää puhunut toisille mitä mieleen on juolahtanut ilman sen kummempaa toisten tunteiden miettimistä. Hänen tilannetajunsa on ollut aivan hukassa. Aidakin, tai mitä tämä tilanteesta ajattelee, on jäänyt täysin huomiotta. Simon on nähnyt ja kuullut vain Shanian siitä hetkestä kun tämä hänen eteensä asemalla ilmaantui, sieltä jostain sumun seasta.

Simon: Voi miten kauniisti hän soittaa! Luulin, että tästä tulisi raskas päivä. Luulin, ettei hän tulisi ollenkaan! Mutta tuossa hän on, tekemässä sitä mitä rakastaa kaikkein eniten: soittamassa rakasta viuluaan ihan julkisessa esiintymisessä. Tuo se on; tuo on se juttu, joka saa hänet säteilemään! Ja se sisäinen säteily tekee hänestä ulkoisesti kauniimman kuin hän on ikinä ennen ollut! Onpa minulla yhtäkkiä oudon kevyt olo… On helpompi hengittää kuin pitkään aikaan. Onko tämä unta?
 
Aino ja Jaakko tanssivat hienostuneesti Shanian viulunsoiton tahtiin. Kumpikin on tottunut tanssimiseen monissa juhlallisuuksissa. Ainon upea pinkki puku kimaltelee juhlavalojen loisteessa!
 
Nicola tanssii kutsuvieras Carlin kanssa, jonka Caitlin epäili kuuluvan itse järjestämiensä juhlien henkilökuntaan. Carl on vähän uudessa porukassa ja on päättänyt tutustuakseen hakea Nicolaa tanssimaan. Sinkkuna viihtynyt Nicola on yllättynyt tanssikutsusta ja kokee Carlin kanssa tanssimisen miellyttävänä. Nicola joutuu katsomaan pitkää miestä ylöspäin niin, että niska on vähällä naksahtaa! Nicola on tosin tällaiseen jo tottunut, onhan hän aiemminkin niskaansa uteliaisuuden tähden joutunut kääntelemään. Nicola haluaisi vain nauttia tanssista, mutta hänen tanssipartnerinsa esittää epämukavan kysymyksen.

Carl: Tuotaa... Saanko kysyä yhtä juttua?
Nicola: No totta kai! Onpas tämä tanssiminen kivaa, tsihih...
Carl: Öh... Onko tuollainen draama näissä piireissä ihan tavallista, mitä me tänään todistimme kirkossa?
Nicola: Ehe-he-he! Ei suinkaan! Ei lainkaan! Ihan yksittäistapaus! Helvetti, tekisi mieli kuristaa se Shania... Ja Simon vielä pahensi soppaa kiroilemalla ja esittelemällä keskisormeaan paparazzeille! Tämän kohun on paras olla vaikuttamatta minuun tai Xara'siin! Onneksi Mildred ja Vertti sentään eivät huomanneet mitään! Mutta kohta hekin tietävät; tämä nolous leviää kuin kulovalkea!
 
Myös Angie ja Boone tanssivat Shanian soiton tahtiin. Aimi vetää Valttia vaivihkaa yhä lähemmäs Simonia. Lähes kaikilla on mukavaa.

Aidalla ei ole niin mukavaa kuin muilla. Hän miettii pakostikin Simonia ja sitä, aikooko tämä tosiaan kertoa Shanialle suuren uutisensa, ja jos, niin milloin?
 
Aida: Simon vaan tuijottaa Shaniaa kuin koiranpentu nakkia! Kas kun miehen silmät eivät ole täysin ristissä kun melkein kieli roikkuu ulkona, kun niin läähättää Shanian perään?! Mitä ihmettä Simon oikeasti mahtaa miettiä? Katsooko hän Shaniaa viimeisen kerran tyttöystävänään? Senkö takia hänen katseensa on naulittuna häneen? Että kohta Simon sanoo Shanialle, että hänellä on tärkeää asiaa. Ja että hän ei jaksa moista etäsuhdetta, ja että hän jättää Shanian? Apua, jos Simon kertoo heti, että on valinnutkin minut! Shania on niin aggressiivinen moisissa tilanteissa, että tulee takuulla kohta repimään minua hiuksista ja kiljuu, että olen pettävä huora!

Max kyylää yhä Shaniaa ja miettii maailmankaikkeuden syvimpiä asioita niin monimutkaisesti kuin se hänen pienellä päällään vain on mahdollista. Max on aikoinaan opiskellut kirjallisuutta yliopistossa ja valmistunut hyvin arvosanoin, joten hänellä on hyvin henkevä ajatusmaailma ja sana aina hallussaan. Miksi muuten Victoria olisikaan hänet pestannut auttamaan muun muassa laulunkirjoituksessa?

Max: Mitä tuo ihana Shania oikeen näkkee Simonissa? Ei taija olla oikee mies noin uppeelle lyylille. Ja mie oon aina aatellu, et Simon olis homo?! Niihä se minnuuki kerra vilkuili sillä silmällä ja jopa tarjos seksii! Hyi helvetti! Melkee piti pattaan vetästä ku alko jurris lähentellee. Niinköhä se teki Gunnarillekki? Jurrisha se ol kuulemma sillonki ja estot iha poissa. Sit en yhtään ihmettelis Gunnarin tekoo. Siis en nyt tajuu miks se Shanian kans seukkaa ja pillaa naisen elämän. Ei tuo Shania tunne sitä yhtään. Noin hyvät tissitki mennee iha täysi hukkaan tuollasessa miehessä, jolla ol piässä jo valmiiks vikkoo enne vammoo! Mie taas ossaisin niitä pittää hyvänä, hehheh!
 
 
Shania päättää toteuttaa suuren tekonsa rakkauden tähden. Yhtäkkiä hän tekee jotain täysin yllättävää ja ennenkuulumatonta. Hän lopettaa soittamisen, lähestulkoon heittää kalliin viulunsa lattialle ja pudottautuu polvilleen Simonin eteen. Kaikki kääntyvät katsomaan kun Shania varastaa show'n jälleen kerran, ja tällä kertaa neito tekee sen ihan tarkoituksella.
 
Shania: Ihana Simon Claude Alexis Deforest, TULETKO AVIOMIEHEKSENI?!

Aida on Shanian toiminnasta sydänjuuriaan myöten järkyttynyt. Lyydia puolestaan suhtautuu asiaan aika neutraalisti. Mutta Victoria on riemuissaan! Paparazzi Ullakin on draamasta innoissaan ja vangitsee kaiken kamerallaan.

Aida: Mitä vittua?! Öh... Jeee...
Lyydia: Ohhoh! En ihan tätä odottanu.
Victoria: JEEE! Noin sitä pitää! Hyvä Shaniaaaa!

Shania vuodattaa Simonin jalkojen juureen kaiken rakkauden, minkä vain itsestään saa irti. Kaiken sen vuosien aikana kypsyneen rakkauden, joka näytti joskus olevan vähän piilossa, mutta ei koskaan kuitenkaan kadonnut minnekään, sen hän laskee Simonin eteen kuin se olisi hänen konkreettinen sydämensä, joka on revitty irti, sitten paikattu, ja nyt se on täydellisen kokonainen! Sen parempaa lahjaa ei Shania voisi ikinä kuvitellakaan antavansa, ja sitä hän ei ole koskaan antanut kenelläkään toiselle. Ei tällä tavalla kuin nyt.

Shania: Simon, minä olen rakastanut sinua jo pitkään, enemmän kuin ketään muuta koskaan. En edes osannut kuvitella, että tällaista voi tuntea, en ennen, kuin tapasin sinut. Olemme kokeneet useita väärinkäsityksiä, jotka olisivat voineet repiä meidät erillemme, mutta se kaikki vain vahvisti rakkauttani sinua kohtaan! Vaikka välillämme oli satoja kilometrejä, rakkauteni ei haihtunut ikinä, se vain voimistui! Oi minä haluan jakaa koko elämäni kanssasi! Tahdon olla ensimmäinen asia, jonka aamulla näet ja viimeinen asia, ennen kuin suljet silmäsi. Ja se asia saa sinut hymyilemään, se saa sinut tuntemaan itsesi vahvaksi, sillä se asia on ylitsevuotava rakkaus minussa sinua kohtaan. Simon, minä irrotan vaikka koko sydämeni ja annan sen käsiisi, jotta tunnet, miten rakkauteni virtaa kuin ruusunpunainen veri kautta kammioiden ja läppien, tunnet sen sykkivän unelmista ja toiveista. Se sykkii uskosta ja toivosta, se sykkii rakkaudesta. Simon, haluatko kokonaan sydämeni? Tahdotko jakaa arjen pienet hetket kanssani? Juhlat ja vuotuiset perinteet? Tahdotko jakaa KOKO ELÄMÄSI KANSSANI?

Simon katsoo Shaniaa paikalleen jähmettyneenä eikä edes huomaa vieressään kurkkivaa Nicolaa. Simonkaan ei ole koskaan tuntenut mitään tällaista, tai mennyt näin sanattomaksi toisen edessä. Hänen suunsa on kuiva, eikä hän saa sanoja ulos. Hän vain tärisee, ja hänen polvensa tuntuvat heikoilta. Hän ei tiedä mikä häneen on mennyt. Hänen hengityksensä tuntuu suorastaan salpautuvan. Viimein hän saa suustaan ilmoille jotain pientä, ja senkin vain hyvin raskaan hengityksen saattelemana.

Simon: Tämä… Tämä… Tämä… Tämä on i’an ’elvetin noloa!

Nicola kiirehtii kilistelemään Ainon ja Jaakon kanssa pinkkiä samppanjaa sisältäviä lasillisia!

Aino: Hupsista! Olenkhan... Olenkohan minä pikkaisen huppelissa? Tuollaista ei ihan joka päivä näekään! Tsihihii!
Jaakko: Öh, taidat kuule ihan vähän olla. Ehkä minäkin vähän olen.
Nicola: No eiköhän itse kukin tässä tarvitse lasillisen jos toisenkin moisen itsekkyyden huipentuman nähtyään! Huhhuh! Kippistä vaan ja onnellista ja draamasta vapaata elämää, Mildred ja Vertti!

 To be continued...

Tarinassa mukana:
 
Tikkurilan rautatieasema ja Tikkurilan kirjaston nukkemiitti 27.6.2024.

Ninnin Shania, Aida, Caitlin ja Jaakko + miniminä sekä pikku Mimosa isompi Kelly/Shelly
Marianne + Simon, Victoria, Lyydia, Boone, Angie, Max, Aimi, Valtti, Ulla ja Patricia
Xara + Mildred, Vertti, Nicola, Aura, Olivia, Dick ja Timo
Rosina + Raimo, Heljä, Airi, Antero ja Mr. Ässä
Merja + Aino, Jaakko ja Pertti-pappi + kirkkolavasteet
Tiina + Pipari
Jansu + kirkon takarivin Integrity-nuket: Rebecca (Beautiful Ginger), Tobias (Vice Effect Ollie), Darla (Girl Talk Darla), Tina (Double Agents Tina) ja Carl (Bowling Date Cabot)
Minttu + kirkon takarivin Barbie Looks
Sari + Vertin setä vaimoineen

Jaksossa käytetty Ninnin, Mariannen ja Xaran kuvia.

Suuret kiitokset kaikille jaksossa kuvien, tekstin, nukkejen tai ideoiden kautta mukana olleille!

 
 
 

7 kommenttia:

  1. Anonyymi3/8/24 21:19

    Kiitos miitistä kaikille osallistujille - kiva kun oli niin paljon vieraita, että oli kirkko täynnä. Merjalle erityiskiitos avusta papin ja lavasteiden kanssa. :) Hääjaksosta tuli hauska! Papin paatoksellisten puheiden jälkeen Mildredin vihkivala oli hauska, ja Vertti oli samanlainen sanaseppo kuin aina aiemminkin. :D Victorialla oli hupaisat riimittelyt. Juuri sopiva hääbändi! Mitähän Mildred on mieltä kun hänen häissään Shania järjesti moisen loppukohtauksen! Ja mitä Simon vastaa? Jatkuu ensi numerossa... :) X.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mildred näyttää olevan niin rakkaudesta sekaisin, että varmasti hurraa koko kosinnalle :D :D Saapa nähdä, tuleeko parille pian jälkeläisiä, joilla pappi käski täyttää maan! :D
      KIITOS vielä Xara sinulle kesähäistä <3
      -Ninni

      Poista
    2. Kiva että tykkäsit Vicin lyriikoista! Vicin eka kappale on The Kinksin You Really Got Me:n inspiroima. Siinäkin on todella yksinkertaiset lyriikat, mutta on musiikillisesti hyvin vaikuttava kappale ja oli kaikin tavoin aikaansa edellä. Vicin bändillä kuvittelen olevan hyvin samantyylinen kitarasoundi kuin tuollaisessa varhaisessa punk rockissa. :-)

      -Marianne

      Poista
    3. Vicin musiikki on kyllä toisaalta modernimpaa. Ja se laulaa kuin amerikkalainen folk rock -muusikko Lissie (Elisabeth Maurus), joka mulla oli kerran kunnia tavata! :-D

      -Marianne

      Poista
  2. Merja Käyhkö8/8/24 10:55

    No nyt oli hyvä tarina. Piti otteessaan koko matkan. Ja kuin upeasti sait vilautuksen laitettua tarinaan. Ja loppukohtaus ihan huippu. Aivan kuin jossain salkkareissa tai kaunareissa pitää jättää osa just näin jännittävään kohtaan et vaan odottaa seuraavaa jaksoa. Kiitos koko porukalle kivoista häistä. Mellu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Kiitän myös Ninnin puolesta, jolle tämä tarina kuuluu. :-) Ajateltiin Ninnin kanssa, että tuo Shanian vahinkovilautus varmaan jakaa mielipiteitä aika rankasti, niin että valtaosa vihaa sitä… Suunniteltiin jo sen pois jättämistäkin, vaikka itse tykättiin siitä. Mutta yllättäen, kun näytin sen monelle ennakkoon, niin valtaosa tykkäsikin siitä ja piti sitä sopivana jaksoon ja Shanian persoonaan. :-D Ja tuo cliffhanger on myös mun mielestä kiva, kun siitä ei voi varmuudella sanoa, ilahtuiko vai vihastuiko Simon Shanian kosinnasta. Ensi jaksossa sitten nähdään kosinnan lopputulos, joten kannattaa pysyä ruudun ääressä! ;-)

      -Marianne

      Poista
    2. Kiitos Merja, tuo loppujuttu oli Mariannen keksintö :) Vähän jännitystä lähitulevaisuuteen!

      Marianne, me taas tehtiin kaikkea kummaa. Aika on vaan käsite ja tarina on fiktiivinen. Koska haluttiin jakso lähemmäs reaaliaikaa, me vähän "taivutettiin" aikaa :D Ensinnäkin häät tapahtui oikeasti kesäkuussa, mutta Caitlin sähläsi ne myöhemmäksi: heinäkuun alkuun. Ja vaikka julkaistiin jakso joskus heinä- ja elokuun vaihteessa, laitettiin julkaisupäivä heinäkuun puoliväliin! Näin tällä kertaa :D :D

      -Ninni

      Poista